> Projekt Bröllop - Följ vägen till mitt 50-tals Vintage Bröllop
¨

Tylldröm




25 meter tyll senare och underkjolen jag ska bära är nästan klar.


Att sy denna tylldröm var dock en mardröm.
Att klippa varje bit, vika dem och lyckas ta sig ner med symaskinen
mellan allt tyll var inte lätt.
Jag svor många gånger och ångrade att jag inte anlitat en sömmerska till detta.
Men när den nu sitter på min provdocka ler jag varje gång jag ser den och
är ganska nöjd över min skapelse.


Hur det ser ut på får ni se den stora dagen!


Lycka



Har köpt en underbar hatt designad av Marika Smith som jag kommer bära på bröllopet.

Har även beställt material till att själv designa hattar som mina tärnor kommer bära.

 

Kolla in Marikas underbara skapelser här:
http://www.marikasmith.se/


Nu närmar sig den stora dagen med stormsteg!

Snart står jag vid sjön och säger ja till att tillbringa resten av
mitt liv tillsammans med min prins!
Längtar så till denna underbara dag men samtidigt börjar
stressenkomma krypandes.
Det är mycket som ska göras och fixas, mer än man tror….

Det som är mest akut just nu är möbler till tältet, så om någon
vet vart det finns bord och bänkar till ca 100 pers får ni gärna höra av er!?
Vi är även på jakt efter 2 stycken militärtält som gästerna kan övernatta i,
tips mottages tacksamt!

Nu börjar i alla fall anmälningarna rulla in.
Är väldigt roligt att det är så många som vill dela denna dag med oss.

Till er som vet att ni ska komma men inte svarat än så vore det bra om
ni kan göra det så snart som möjligt då det gör att planeringen går lite lättare.


Art deco drömmar

Idag ska vi till Guldsmeden och se vad de kan göra för att bygga en ring åt mig.
Jag har ingen kunskap alls om smycken men har verkligen fastnat för
Art Deco (1920-1930) ringar, även kallade Filigree engagement rings.


Dessa ringar tillhör de mest kända antika ringar och är miniatyr konstverk
som exemplifierar ett pars individualitet och även symboliserar deras
 engagemang till varandra.


Jag tycker de är otroligt vackra men fråga är om det finns kunskap att bygga
en likande ring och vad det i så fall kommer att kosta?
Det hoppas jag att få svar på idag, men när man letar på nätet verkar inte de
”nybyggda” ringarna i denna stil kosta allt för mycket.


Jag har fått ärva ringar av min mor som jag tänker använda för att bygga
min ring och jag har även två stenar, en ametist och en aquamarin
(eller topas, är inte riktigt säker) som jag vill använda i min ring.



Är inte dessa underbara?








Entertainment

Kan nu avsölja det band som kommer stå för
underhållning på vårt bröllop den 16 juni.
De vann Swedish Championship in Pure Country - 2011
och har nyligen släppt skivan Country.

Mina damer & herrar får jag lov att presentera Saturn Girl & the Toneheros!!!

Gå in och gilla dem på facebook och
köp deras skiva så ni kan sjunga med i alla låtarna!


Swedish Championship in
Pure Country - 2011

Teaser

Bjuder på en liten teaser av vår Bröllopsinbjudan som, om allt går som det ska,
kommer skickas ut nästa vecka....

Teaser


Idag bakar jag woopies…

För 10 års sedan skrek jag paroller på stadens gator och torg,
idag bakar jag woopies…

Men det betyder inte att kvinnokampen är mindre viktig för mig idag än den var då.
Genom att bjuda mina arbetskamrater på dessa kakor får jag i alla fall dem att
uppmärksamma att det idag är Internationella Kvinnodagen något som nog annars
gått många av dem omärkt förbi.

Så idag äter vi dessa woopies med uppmaningen att tänka på de som har det sämre.
Med uppmaningen att sända alla de förtryckta kvinnor i vårt land och i övriga
världen i tanke.

Bara för att vi lever i ett av de mest jämställda landen
betyder inte det att vi är jämställda!








Fakta

17 kvinnor dödas varje år av sin make, sambo, pojkvän eller före detta sådan.

Kvinnor tjänar i snitt 16-17 procent mindre än män.

67% av landets chefer är män.

Var tionde kvinna undviker att gå ut ensam på kvällen.

27 200 fall av misshandel mot kvinnor över 18 år anmäldes under 2010.






Ögongodis

Inspireras otroligt mycket av gamla cirkusar och karnevaler!
Man ser ganska många bröllop med dessa teman på de amerikanska bloggarna just nu
och jag kan avslöja att det är ett tema som även kommer influera vårt bröllop.
Jobbar just nu förfullt på vår inbjudan som även denna kommer gå i detta tema och
vi hoppas kunna få i väg inbjudan i början på nästa vecka!

Tills dess bjuder jag på lite ögongodis....


Sugar Hill



Fick dessa flyers i brevlådan här om dagen.

Känns väldigt lyxigt att få hem något man själv producerat.
Var otroligt roligt att få göra denna flyer åt Sugar Hill.
Skönt att få göra något man själv gillar, inte för att jag inte
tycker om att producera tidningsannonser men det är
skillnad att få göra något ”eget”.

Ett stort tack till Madelin Downey på Downey's Blomster & Jazz
och alla andra inblandade för att jag fick chansen.









Missa inte att anmäla er till denna underbara dag av
Vintage Indulgence på Villa Ludvigsberg i Stockholm.


”Detta är inte som något annat event!
Vi vill skapa ett event för att fira det som varit och uppskatta den tid som gett oss swing.
Ni kommer att få en känsla av "the golden age" och få möjlighet att lära er mer om
kulturen som var under swing erans tid.
Allt detta kommer att hända under ett och samma tak i en magnifik villa mitt på Söder
i Stockholm. Mellan alla aktiviteterna finns det möjlighet att slappna av i en soffa,
njuta av en värmande sherry och lyssna på live musik.
Allt framför den härliga öppna spisen.
Det här är en dag för äkta vintage lovers och för de som vill bli!”


Mer info på Sugar Hill



Save the date

Bröllop
Nu är det bestämt när bröllopet ska ske
så nu är det bara att hålla tummarna och be till vädergudarna!

Köksglädje

Fick ett efterlängtat paketfrån MikaDesign idag!
Kom precis lagom till fredagslyxen och skänker mig lite extra köksglädje.

En underbart rosa Decomax Dekorationssprits, som ska hjälpa mig med framtida Macarons!
Borta är spritspåsar som kladdar ihop och är svåra att diska - köksglädje!

Ett kuljärn göra att fanatsin kan flöda lättare! Gör små runda potatisar, melonkulor eller
forma smöret till små vackra bollar när man vill dekorera lite elegantare - köksglädje!


En otroligt läcker "äppelskalare"! Moster Huldas Äppelskalare både skalar, kärnar ur och skivar
dina äpplen/päron mm på några sekunder! Design + funktion - köksglädje!



En butterbox, vilken underbar uppfinning! Den ena gaveln är flyttbar och fungerar
som en kniv som du skär matfettet med. Slipp kladdiga smörpaket i kylen - köksglädje!


Och så slutligen ungsdukar i silikon, lätta att diska i diskmaskinen och
man slipper massa bakplåtspapper - köksglädje!



Nu ska jag med hjälp av min köksglädje på börja på fredagens lyxmiddag!




Macarons & Underkjolar

Bakning, macarons


Idag har jag gjort Macarons för första gången!
Var inte alls så svårt som jag trott, trots för lite karamellfärg och 
misslyckande med jordgubbskräm, så vart de ljuvligt goda.

More to come av dessa kan jag lova!


Bakning, Macarons


Jag har även börjat på underkjolen som jag ska bära under
bröllopsklänning på vårt bröllop.
Det kommer förhoppningsvis bli en underbar röd tyllbakelse.

Bröllopsklänning, underkjol
Har aldrig sytt en underkjol eller sytt i tyll förut men nångång ska ju
vara den första och vilket tillfälle är bättre än ens eget bröllop.
Tänkte ta hjälp först men det känns roligare att ha gjort den själv.
Blir en chansning förstås men lyckas jag få till något bra som har kjolen
bara kostat mig 500:-.

Jag började med att göra ett mönster i mönsterpapper sen klippte jag
ut kjolen i ett bomullstyg för att få exakt passning innan jag klippte till
den i det tunna röda fodertyg som ska bli basen till underkjolen.


to be continued...

Inspiration -

Här kommer lite Etsy-fynd att dregla över -




1940s bridcage

1940s Birdcage


Bridal hat

Bridal Hat

1930s headpiece

1930s headpiece

1950s headband

1950s headband


1950s hat

1950s Hat


1940s Wedding Veil

1940s Wedding Veil



Budget

Bröllop Vintage


Filar på en Bröllopsbudget och funderar på hur mycket pengar
det är rimligt att lägga?!
Från början tänkte jag nog att vi skulle lägga så lite som möjligt, dvs göra allt själva.
Men man vill få njuta och ha roligt också. Man vill ju inte stå och laga mat och
servera på sitt eget bröllop, eller slita ihjäl sig innan så man somnar
innan festen har börjat. 
Man gifter sig ju förhoppningsvis bara en gång i livet!
Så min plan är att först räkna på allt som vi vill ha och
sedan ”down-siza” därifrån om det behövs.

Trots att frieriet kom nyligen så har vi länge planerat vårt bröllop och har redan
en del saker klara, som tex brudklänning och ring och eftersom vi ska gifta oss
ute så blir det ju ingen lokal kostnad.

Så när jag sitter och skriver på budgeten verkar det vara mat som blir
det dyraste och då är frågan –
Hur mycket pengar brukar man lägga på maten?
Vi vet att vi vill ha helgrillat vildsvin,
vilket vi inte har kunskap att grilla själva utan måste ta hjälp av någon.
Sen är frågan vad man ska servera till Vildsvinet och vem som ska laga den maten.
Kollar man på de cateringföretag som på internet har helgrillat på sin meny så
ligger priserna runt 280:-/p.p vilket känns lite dyrt…

Någon som har tips på ett bra cateringföretag i närheten?

 

Här finns den mall jag använder mig av

Bröllopsbudget




Platsen för vårt bröllop



Bröllop

Det är här vi ska ha vårt bröllop!
Det är här på stranden vi ska säga JA till varandra!


”Alice-beach” vid sjön Grindeln i Vimmerby är en magiskt vacker
plats som betyder oerhört mycket för min blivande man och som
även kommit att betyda väldigt mycket för mig.

I Grinderum, på landet strax utanför Vimmerby,
betar fåren lugnt i hagen och hundarna kan springa fritt i skogen.
Här ligger få hus, mycket skog och en otroligt vacker miljö.
Det är hit vi åker för att andas, för att få kännas oss riktigt fria
och för att kunna släppa alla måsten man känner inne i stan.

Här ligger min blivande mans barndomshem och
här ska våra barn så småningom få växta upp.

Grinderum är min dröm, vår dröm och
här ska vi självklart börja resten av vårt liv tillsammans.


Om

https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3208239/images/2012/filmis-jenny-3_194247780.jpg

Projekt Bröllop

Denna blogg är tänkt att vara min wedding planner och min inspirationsbok inför vårt stundande bröllop i sommar.

Lots of 50-tal, vintage & crazy bride är att vänta!

Men den kommer även att handla övrigt som händer och sker in my fabulous life!


bloglovin

bloglovin



RSS 2.0